Leśne przedszkole Widnokrąg

Zanurzenie w przyrodzie i dotykanie jej na codzień daje możliwość rozwijania wszelkich zmysłów we własnym tempie dziecka. Dzieci w tej placówce nabierają odporności, ale i zyskują ogromne poczucie wiary we własne siły i możliwości poprzez możliwość podejmowania wyzwań i ćwiczeń samodzielności.

Moja Ida od września idzie do przedszkola. To bardzo ważny etap rozwoju dziecka, dlatego poświęciłam sporo czasu na znalezienie odpowiedniej placówki dla naszej księżniczki. Podczas poszukiwań i zwiedzania okolicznych przedszkoli natrafiłam na niezwykłą placówkę!

Leśne przedszkole Widnokrąg, bo o nim mowa znajduje się w Michałówku, czyli 10 minut drogi od Skierniewic.

Przedszkole niepubliczne prowadzone jest przez pełne energii i miłości do natury małżeństwo, które całkowicie dało pochłonąć się urokom okolicy. Placówka realizuję podstawę programową MEN pod chmurką.

W praktyce oznacza to, że dzieci korzystając z uroków okolicznych lasów Bolimowskiego Parku Krajobrazowego podczas codziennej wędrówki na szlaku otrzymują wszelką niezbędną wiedzę, tak jak w tradycyjnych placówkach.

Grupa przedszkolna liczy 5-cioro dzieci, które są dla siebie niczym rodzeństwo. Codziennie spędzają 80% czasu na dworze, niezależnie od pogody i temperatury. Kontakt z przyrodą zapewnia im ogromną dawkę wiedzy, ale przede wszystkim uczy poszanowania natury. Świeże powietrze umożliwia im rozwój ruchowy, pracę nad koordynacją ciała, rozwój zmysłu równowagi i ogólnej sprawności fizycznej. Czas spędzony na zewnątrz to ogromna frajda dla przedszkolaków,ale i zachęca do kreatywnej zabawy z użyciem zasobów przyrody. Dzieci w naturalny sposób uczą się rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt.

Rolą nauczyciela w leśnym przedszkolu jest uważne obserwowanie dzieci.  Ciocie przede wszystkim pobudzają podopiecznych do stawiania pytań i wyznaczają kierunki w poszukiwaniu odpowiedzi na nie. Nauczyciel poprzez swoje zaufanie do dziecka buduje więź z nim, a dziecko obdarzone tym zaufaniem czuje swobodę działania i bezpieczeństwo.

Przedszkole Widnokrąg realizuje podstawę programową opierając się na  ” Odimiennej metodzie czytania” Ireny Majchrzak. Przyznam szczerze, że nigdy wcześniej nie słyszałam o tej metodzie jednak po wizycie w Michałówku postanowiłam zaczerpnąć wiedzy.

Metoda ta poprzez zabawę i gry prowokuje dziecko do odkrywania logiki alfabetycznego szyfru. Początkiem jest imię dziecka( a dokładnie litery wchodzące w jego skład), nie jak w tradycyjnym schemacie poznawanie liter w kolejności alfabetycznej. Dziecko dostaje na kartce napisane i wypowiedziane(wspólnie z opiekunem) swoje imię. Poznaje alfabet, jako znaczenie symboli i dźwięki poszczególnych liter. Cały proces nauki opiera się na zabawie z wizytówkami, na dostrzeganiu różnic w znaczeniu i brzmieniu liter. W późniejszych etapach proces rozszerzany jest o nazywanie otaczającego świata, dopasowywaniu wizytówek do przedmiotów.

Edukacja matematyczna odbywa przy wykorzystaniu elementów naturalnych. Dzieci liczą szyszki, kamienie, doszukują się cech wspólnych i porównują różnice. Nauczanie matematyki wspomagane jest metodą prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Przedszkole edukuje dzieci także w zakresie odżywiania. Nastawione jest na unikanie słodyczy i żywności modyfikowanej. Rodzice zachęcani są do przygotowywania dzieciom zdrowego śniadania(przedszkole zapewnia obiad i podwieczorek, śniadanie winno być przywożone wraz z dziećmi).

Placówka posiada tradycyjną salę edukacyjną z niezbędnym sprzętem. Są stoliczki, krzesełka, minimalna liczba zabawek, ale one naprawdę nie są tu potrzebne. Dzieci w tej placówce są tak zafascynowane alternatywnym spędzaniem czasu, że zapominają o kolorowych zabawkach.

Przyznam szczerze, że ja kompletnie zakochałam się w tym malowniczym i niepowszednim miejscu. Ciocie tam pracujące to prawdziwe wulkany energii i pomysłów. Są uśmiechnięte i pomysłowe i naprawdę mają chęć na zabawę i spędzanie czasu z podopiecznymi. One doskonale wiedzą, że dzieci najlepiej się uczą w działaniu, kiedy same mają możliwość spostrzegać, odkrywać i zadawać pytania.

Zanurzenie w przyrodzie i dotykanie jej na codzień daje możliwość rozwijania wszelkich zmysłów we własnym tempie dziecka. Dzieci w tej placówce nabierają odporności, ale i zyskują ogromne poczucie wiary we własne siły i możliwości poprzez możliwość podejmowania wyzwań i ćwiczeń samodzielności.

 

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterest